Commercial Pilot

20 juni 2010

Yeah erg fijn nieuws, ik ben gistermiddag geslaagd voor het Commercial Pilot examen!

Nadat ik deze week mijn laatste twee solovluchten had gemaakt en donderdag nog één dualvlucht met mijn vaste instructeur om alle landingen nog eens te oefenen, was het tijd voor het examen. Ik kon ingedeeld worden met 1 van de 3 examinatoren. En natuurlijk verscheen ik niet met een van de twee 'chille gasten" maar met degene over wie alle verhalen de ronde gaan (erg streng en heel zuur op de theorie), met wie je dus vooral níet wilt ingedeeld worden, op het rooster. De afgelopen weken waren er ook een aantal studenten bij hem gezakt of deels gezakt. Fijnzo, ik kneep hem dus wel aardig.

Eenmaal op school aangekomen voor het examen bleek dat mijn kist in maintenance stond. Een andere kist kwam juist uit maintenance en de examinator zou daar eerst zelf een testvlucht op maken. Voordat hij dat deed deelde hij mee dat dit examen niet alleen, maar met nog een andere student zou plaatsvinden. Huh?? Ik moest naar het Spaanse vliegveld Badajoz vliegen met Bob, een klasgenoot die na mij met dezelfde instructeur zijn CPL-examen zou hebben, achterin. Daar zou mijn examen na een paar landingen eindigen en dan zouden we omwisselen. Dit omdat in het weekend circuits vliegen op Evora zelf verboden is, vanwege zweefvliegers en een constante stroom aan parachutespringers vlak boven het veld, het is dan altijd een drukke boel. Dat schiet niet op en dus had de examinator aangevraagd bij de schoolleiding om ons examen op Badajoz af te nemen. Oke dan, nog nooit gehoord dat dit eerder was gebeurd maar zeker nice en pretty special! Ik was 1 keer op Badajoz geweest en de baan daar is echt zo breed en lang, niet moeilijk om hem daar neer te zetten. Helaas bleek tijdens de testvlucht dat ook de andere kist nog niet luchtwaardig was. Zag er even naar uit dat het examen niet door zou gaan... maar gelukkig werd beslist dat een andere normale dualvlucht niet door zou gaan en konden we om 16:00 dan eindelijk vertrekken (had toen eigenlijk al klaar moeten zijn met het examen). Ik werd naar een paar punten gestuurd om te laten zien dan ik kon navigeren/diverteren, daarna was het tijd voor airwork (stalls en steepturns), een zogenaamde engine failure waarna je een noodlanding op een veldje gaat simuleren. Kwam perfect uit. Vervolgens naar Badajoz voor wat circuits: flapless landing, glide-in, normal landing en nog 3 'sefatos'; single engine failure after take-off. Dan valt net na het opstijgen je motor uit en moet je 'straight ahead landen if sufficient runway available'. Nou dat is er wel op Badajoz: die baan is 3 km lang!! Dus die kon je wel blijven doen haha, achter elkaar landen en opstijgen. Toen zei de examinator, die echt heel erg relaxed was (waar komen al die verhalen vandaan...?) "oke now your exam is over and I am going to show you something what you learn in military flight school." Hij nam de controls en leerde ons nog hoe je een high-key landing maakt, dan maak je vanaf 2500 voet boven het begin van de baan een soort spiraal naar beneden zonder motorvermogen en zet je hem neer. Nice! Nou ik had wel een aardig gevoel over de vlucht, hoewel ik niet tevreden was over de controle over mijn hoogte... Dus daar zat ik nog wel over in. Maar op de terugweg, tijdens het examen van mijn klasgenoot, vroeg hij al of ik morgen stond ingedeeld of dat school me een paar dagen vrij had gegeven om te celebraten. Nou toen kon ik het al een beetje raden.. En ja na afloop waren we allebei geslaagd!!! Hij had geen zin meer in een theoriebriefing, het was inmiddels al 8 uur, dus we waren ehhh lucky wat dat betreft. Hoewel ik natuurlijk aardig had geblokt :p.

Het is nu tijd voor een nieuwe fase en een nieuw vliegtuig: multi engine/2 motorig vliegen op de Piper Seneca V! Op zich maar een korte fase, 20 uur simmen, 20 uur vliegen... en héél veel te bestuderen, allemaal nieuwe checklisten, eigenschappen, powersettings, snufjes als een flight director... Een dikke map die er zo snel mogelijk in moet zitten want ik verwacht komende week zeker ingedeeld te worden. Heb er zin in!!!

Nice huh? :)

1. Cynthia:
    Gefeliciteerd!!!
    Wat ontezettend gaaf dat je je examen hebt gehaald! Weer een stap in de goede richting! Jeej!
    Heel vee vliegplezier nog in je nieuwe soort vliegtuigje ;)

Liefs
  2. Ilse:
    20 juni 2010
    GEFELICITEERD!!!! Super goed!! Nu lekker weer blocken en dan in een nieuw vliegtuig gaan vliegen! Veel plezier!
    xxx
  3. Danielle:
    22 juni 2010
    Super gefeliciteerd!!!! Nog even volhouden en dan ben je klaar :-)!
    Succes nog ff!
    xx
  4. Meike:
    22 juni 2010
    Chica! Gefeliciteerd!! Joehoe! Ik heb me ook al een paar keer de stuipen op het lijf laten jagen door wilde verhalen over instructeurs, en die bleken altijd onterecht! Gewoon lekker je ding doen en je eigen colcusies trekken idd.. Heel veel succes nog met je laatste 20 uur daar, komt helemaal goed! Tot snel op SPL? Ik begin volgende week op de 73.. xx Meik
  5. Alex:
    23 juni 2010
    Het Haarlemse meissie doet 't maar even :)