Instrument rated, op naar CPL

25 mei 2010

Hee daar! Na 10 superfijne dagen in Nederland (vond het zo leuk om iedereen weer te zien!!) ben ik weer terug in Evora voor het laatste stuk. Vlak voor ik naar huis ging heb ik nog mijn Instrument Rating check gevlogen (7 mei) én gehaald. Yesyes! In 1.5 uur moest ik al het vooraf geleerde laten zien aan een examinator die achterin zat en van tijd tot tijd opdrachten gaf. Wat airwork, intercepties, holdings, een ILS- en  2 NDB-approaches. Was superblij om hem te halen, het is toch een heel andere manier van vliegen dan het VFR/visual flight gedeelte.

Nu heb ik snel de volgende check, voor een Commercial Pilot License. Als ik die haal ben ik bevoegd om als (betaald) piloot te fungeren op een gehuurde kist. En na de eerste streepjes krijg ik dan een volgende fraaie accessoire: een wing ;). Maar eerst moet er nog wat gevlogen worden, slechts 10 uur op zicht boven het Portugese luchtruim, waarvan 6 uur solo. Tijdens de CPL-check moet je weer single-pilot airwork uitvoeren, noodlandingen laten zien en landingen zonder motorvermogen (glide-ins), normale of zonder flaps (dan kom je harder en met je neus in een hogere stand aan) maken. En diverteren: naar locaties vliegen, die je instructeur voor jou bepaalt, met het berekenen van de juiste richting en de tijd die je erover zult doen. Ondertussen kaart op schoot houden en die vergelijken met wat je daar beneden ziet. Nou ik vind het nog een uitdaging. Ik ken het gebied rondom Falcon Field in Arizona op mijn duimpje, maar hier heb ik net mijn eerste VFR-vlucht gemaakt en eigenlijk zag ik alles voor het eerst! Er blijkt naast het paneel met instrumenten nog heel wat te zien hier haha. En wat lijkt het allemaal op elkaar... een groot groen gebied waar hier en daar een weg, spoorlijn of een riviertje doorheen kronkelt. Plaatsen op de map blijken in werkelijkheid soms slechts 4 huizen en hé waarom staan deze meren niet op de kaart en hier zou toch een weg moeten lopen...? (Ja het is een rotkaart :p)  Maargoed, de eerste CPL-training ging lang niet slecht, en solo ga ik dit gebied nog eens nader verkennen.

De terugvlucht vorige week van Schiphol naar Lissabon was trouwens erg leuk; in de cockpit doorgebracht van een 737-800. Op een gegeven moment zelfs op de rechterstoel, ik mocht een tijdje de RT doen: "Expect FL100 after Fatima, KLM 1693”, "descending to FL230", dat werk. Mocht ook bij de landing voorin blijven, mooi om te zien dat dan de autopilot er afgaat en er netjes op het handje geland wordt. Gaaf! Op hetzelfde type gaan we ter afsluiting van de opleiding ook de MCC cursus (Multi Crew Co-operation) doen, op een full-motion simulator in Hoofddorp. Een fijn voorproefje was dit dus.

 Na landing op LissabonP5200096In 737-800!VFR chart Portugal

Wel, de volgende update zal ik tikken als Commercial Pilot...xxx

 

 

 

Foto’s

4 Reacties

  1. Alex:
    26 mei 2010
    :p Dat ziet er vet uit in de cockpit :p
    Way to go girl!
  2. Lidwien:
    26 mei 2010
    Wat cool dat je in de cockpit mocht! Je zit er helemaal op je plek is wel te zien ;). Fijn zo'n kaart die niet helemaal overeenkomt met de werkelijkheid... Succes met je CPL! Die wing is wel iets om naar uit te kijken, dan is het echt hé?!

    See ya!

    xxx Lied
  3. Mirre:
    26 mei 2010
    Dat was weer een opgewekt en positief Blogje, Sweetie!
    Wat gaaf dat je in de cockpit zat, op de terugreis! Nu nog even de beruchte laatste loodjes! Hang in, het gaat lukken!
    Als altijd...heel veel liefs......Mirre en Co. xxx
  4. Peter & Marie-Jeanne:
    30 mei 2010
    Ha Eef,
    Je bent er bijna! En zo te zien gaat het prima, je enthousiasme is aanstekelijk. Veel succes bij de laatste lootjes...
    Peter & Marie-Jeanne